Safety first: Anti-Phishing policy en tips

Robits hanteert een safety first policy en doet er alles aan om phishing tegen te gaan door al het mogelijke te implementeren. Helaas hebben we zelf niet de controle over wat anderen doen. Daarom schrijven we deze policy zodat je in geval van twijfel, dit altijd kunt verifiรซren. Robits zal enkel en alleen sturen via de volgende communicatiemiddelen:

  • email: Altijd van een @robits.be adres
  • Whatsapp, Signal en telefoon: Enkel de telefoonnummer van de contactpagina
    • Indien je iemand privรฉ kent, kan dit via de privรฉnummer verlopen

Gesprekken zijn steeds in het Nederlands, of Engels op jouw vraag.

Tips tegen oplichters

  • Indien je twijfelt aan een telefoonoproep: verbreek het gesprek en bel zelf terug naar het gekende nummer. Een veelgebruikte praktijk die zich vooral voordoen als jouw bank.
    • Als de bank jouw belt, dan zal men vragen om bij hen op kantoor langs te komen.
  • Geef niemand toegang tot je computer op afstand, tenzij je de persoon kent.
  • Indien men druk uitoefent, is de kans zeer groot dat het gaat om oplichting. Vraag steeds na aan iemand anders bij twijfel.
    • Vb: “je moet dit doen, anders wordt jouw rekening geblokkeerd”
  • Geef nooit jouw gegevens door. Niet per telefoon, niet via WhatsApp, niet via mail en niet tijdens een hulp op afstand sessie.
    • Bij een hulp op afstand sessie kan je je gegevens zelf invullen op vraag van, en mits een duidelijke uitleg.
  • Google niet naar telefoonnummers voor hulp. Gebruik enkel het nummer van een bedrijf op de eigen, originele site.
    • Oplichters maken valse websites aan, zodat je naar een verkeerd nummer belt en jij in de val loopt.
    • Vooral bedrijven zoals Google en Facebook hebben geen optie om telefonisch te contacteren.

Bij elke twijfel, vraag na bij iemand die er meer van kent. Twijfel je nog steeds? Stuur het even door naar ons. We proberen je zo snel mogelijk een antwoord te geven.